zondag 31 oktober 2010

Lekker luisteren op de zondag: The Last Lecture

Vandaag eens geen linkjes om lekker te lezen op de zondag, maar een keer 'lekker luisteren op de zondag'.

Hoogleraar Randy Pausch kwam in 2007 bij de Oprah Winfrey show met zijn lezing 'The Last Lecture'. Een inspirerende lezing over het 'waarmaken van je dromen'. Een betoog over hoe je het beste je leven zou kunnen leiden.



In 2007 leed Randy Pausch aan alvleesklierkanker en had net te horen gekregen dat het ongeneeslijk was. Hij zou nog zo'n 3 tot 6 maanden te leven hebben. 'The Last Lecture' werd daarmee ook letterlijk zijn laatste lezing.

Ik heb dit filmpje vorig jaar voor het eerst gezien, in een periode dat ik mezelf HEEL zielig vond, omdat het even tegenzat. Dit stukje uit (het laatste deel van) de lezing vond ik toen erg inspirerend en relativerend:

"And lastly, I don't think complaining and whining really solves the problem. This is Jacky Robinson, first black professional baseball player. Had it in his contract not to complain if people spit on him. Ok? Now, I don't care if you're Jacky Robinson or a guy like me who has only got a couple of months to live. You can choose to take your precious time, energy and effort, and spend it complaining, or you can spend it playing the game hard. Which is probably going to be more helpful to you in the long run."

Randy Pausch is op 25 juli 2008 overleden.

Kende jullie deze lezing al? Wat vind je er van?

4 opmerkingen:

  1. I just discovered Google Chrome and I can translate your blog from Dutch > English!

    I very much agree with what he said -- you can waste your time complaining, or do something about it.

    Wise words I live by. I don't like people who whine for too long. A little pity party, yes, but any more and I think: oh goodness, get it done!

    Thank you again for coming to my blog. I will just translate your posts to comment in English!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Oryx,
    Ik kende het nog niet en ik vind het zeer inspirerend.
    Ik zet het bij mijn 'Citaten' op mijn blog.
    Ik hoop dat jij dat goed vindt.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ natuurlijk zuinig:: natuurlijk is dat goed! Ik vind dat alleen maar leuk!

    @FB: Thanks for your comments on my blog! I hope the translation is not too bad. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem ge-wel-dig! Heb je zijn boek ook gelezen? In het Nederlands hebben ze het helaas 'Nu ik dood zal gaan' genoemd, een titel die leed en ellende doet vermoeden, maar echt, de levenslust en humor spat er vanaf!

    BeantwoordenVerwijderen