woensdag 13 oktober 2010

Betaalgedrag

Ik zat me zomaar wat af te vragen over het betaalgedrag van mensen.

Hoe betaal je bijvoorbeeld je rekeningen? Doe je dat met acceptgiro's of met de automatische incasso?
Ik betaal zelf zo veel mogelijk met acceptgiro's. Beetje ouderwets en wat meer werk, maar ik vind het fijn zelf het overzicht te behouden, en ik kan zelf bepalen wanneer ik iets overmaak.

Ik heb bij automatisch betalen gemerkt dat instanties wel eens eerder het geld afschrijven. Bijvoorbeeld niet halverwege de maand op de 15e, zoals afgesproken, maar al rond de 10e. Nu gaat natuurlijk maar om relatief kleine bedragen, maar toch. Bedrijven hebben met automatische incasso ook de mogelijkheid om de maandelijkse incasso te verhogen. Bijvoorbeeld als de energieleverancier een nieuw jaaroverzicht berekend en je maandelijkse voorschotbedrag eventjes leuk verhoogd. Of abonnementen die, al dan niet stilzwijgend, worden verlengd en/of verhoogd. Niemand die eerst vraagt of je het daar wel mee eens bent. Wie niet echt op zijn maandelijkse uitgaven let, heeft niet meteen iets in de gaten. Je kan het natuurlijk weer laten storneren, maar ja, wie mag er dan weer moeite doen? Juist, de rekeninghouder.

Hoe betalen jullie de rekeningen? Ook per acceptgiro of automatisch? En doe je dat dan zo laat mogelijk of betaal je alles ruim op tijd? Ik wacht zelf vaak de uiterste betaaldatum af. (Mijn geld zóóóó lang mogelijk in eigen zak houden :) )

3 opmerkingen:

  1. Ik betaal mijn rekeningen alleen met een automatische incasso als het niet anders mag. Verder houd ik ook liever alles in eigen hand. Ik verzamel ze in een bakje en verwerk ze eens in de zoveel tijd. Dan plan ik ze allemaal in op de uiterste betaaldatum, behalve die voor de Belastingdienst, die doe ik voor de zekerheid een paar dagen eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gedeeltelijk betaal ik via automatische incasso (als er extra kosten verbonden zijn aan het per acceptgiro betalen). De rest betaal ik zelf. Bij het internetbankieren plan ik dan de betaling vast in op de uiterste betaaldatum. Hoef ik er verder niet meer naar om te kijken. Omdat ik bijna dagelijks mijn rekening check hou ik ook de automatische incasso's wel in de gaten. Klopt er iets niet, dan trek ik die direct in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk betaal ik alles per incasso behalve abonnementen op tijdschrijften, clubs e.d. die betaal ik d.m.v. periodieke overschrijving. Op die manier kan de contributie niet stilzwijgend verhoogt worden en moeten ze me een acceptgiro sturen voor het restantbedrag.

    BeantwoordenVerwijderen