zaterdag 9 oktober 2010

Een valkuil ontdekt

De laatste tijd kom ik telkens dezelfde valkuil tegen voor wat betreft het sparen en besparen. Ik wil namelijk allemaal dingetjes kopen die me juist moeten helpen besparen en consuminderen. Klinkt nogal tegenstrijdig, nietwaar?


Wat wil ik allemaal kopen?

  1. Het boek 'Je geld of je leven' van Hanneke van Veen en Rob van Eeden. Kost tweedehands totaal € 10,40
  2. Een abonnement op het tijdschrift 'Genoeg'. Kosten voor een jaar: € 22,50
  3. De Bespaarkalender. Die kost € 14,95

Totale kosten 47,85 euro, terwijl ik juist wil dat mijn uitgaven verder omlaag gaan..

Het boek heb ik al, geleend van de bieb, maar deze is gereserveerd door een andere lener. Dit boek moet ik dus terugbrengen en er dan misschien weer 3 weken op wachten.
Het lijkt me ook heerlijk om elke twee maanden lekker thuis op de bank dat tijdschrift door te bladeren en allemaal ideetjes op te doen. Maar ik ken mezelf, want wat doe je met oude tijdschriften? Je zet ze niet in de boekenkast. Bij mij verdwijnen tijdschriften uiteindelijk in donkere hoekjes en gaan dan jaren later tijdens een grote opruimingsbui met het oud papier mee.
De bespaarkalender wil ik nog steeds hebben. Ik ben benieuwd naar dat telkens terugkerende bespaarvarkentje (en naar het stukje over BeSpaarChick). Misschien dat ik hem voor kerst of zo ga vragen.

Ik denk dat ik uiteindelijk toch het boek en de kalender ga kopen. De Genoeg nummers ga ik in de bieb lezen. Hebben jullie ook deze valkuil of zit ik weer veel te ver door te draven over een bedrag van nog geen 50 euro? Zou jij hier iets van kopen?

3 opmerkingen:

  1. Ik had ook een aantal boeken over besparen gekocht, maar vaak komt het allemaal op hetzelfde neer. Het is ook leuk om zelf creatief te besparen op bepaalde dingen. Zelf zou ik dit niet kopen. Van de de genoeg heb ik van meerdere mensen gehoord dat het elke keer op hetzelfde neerkomt. Een kalender heb ik weleens gehad en dan vergat ik elke dag het blaadje eraf te scheuren, dan heb je er nog niks aan. Het boek is denk ik wel leuk en valt qua prijs wel mee! Het tijdschrift in de bieb lezen is wel een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb precies hetzelfde! Het lukt me aardig om niet toe te geven door dingen bij de bieb te halen, maar Genoeg hebben ze bijvoorbeeld bij ons weer niet. Kalenders gebruik ik niet en agenda's eigenlijk ook niet, toch moest ik me echt bedwingen om niet direct die organizing-agenda te kopen. Natuurlijk omdat hij zo mooi was, maar ook omdat die me misschien wel dichterbij een opgeruimd huis bracht. Niet natuurlijk, alleen maar extra spul om op te ruimen ;-)

    Dat bedenken helpt mij op het moment wel heel erg, want ik heb nu nog genoeg op te ruimen en kan eigenlijk echt niet nog meer zooi gebruiken. Maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk. Als jij alles wel netjes op orde hebt, is dat bezwaar misschien weer minder sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het boek Je geld of je leven ook vaak gelezen.
    Op marktplaats staan meerdere aanbiedingen zag ik net.
    Dus er is nog genoeg vraag en aanbod voor dit boek. Teken dat er meer mensen in geïnteresseerd zijn in consuminderen. Een goed teken vind ik.

    Ik heb zelf ook altijd de neiging om veel boeken/tijdschriften over een bepaald onderwerp te kopen, maar de laatste tijd vraag ik me dan af of ik dat echt consuminderen vind.....

    BeantwoordenVerwijderen