vrijdag 8 oktober 2010

LinkedOut in het Stenen Tijdperk


Soms heb ik het idee dat ik nog half in het Stenen Tijdperk leef. Zo heb ik geen iPhone of iPad en ik weet niet hoe je muziek of films moet downloaden... Ik wil aan een heleboel dingen ook bewust liever niet meedoen. Zo heb ik nog altijd geen internet op mijn mobiel. Ik doe ook niet aan Twitter, en ik ben geen lid van LinkedIn (ben ik dan LinkedOut?). Hyves en Facebook heb ik wel, maar ik zit er niet zo vaak op. Ik gebruik het vooral om foto's af te wisselen of om met vrienden af te spreken.
(Wist je trouwens dat Engelsen de naam hyves erg slecht gekozen vinden? Hyves betekend namelijk onder meer 'uitslag' in het Engels!)

Ik doe ook niet aan Farmville op Facebook, hoewel ik wel uitnodingen krijg om 'buren te worden' en 'gewassen uit te wisselen'. Waarom zou je dat doen? Als je boerderijtje spelen leuk vindt, kun je toch veel beter echte groentes verbouwen? Die kun je lekker opeten.

Ik volg verder nooit programma's als Idols en Popstars. Als er een boek of film helemaal in is (zoals bijvoorbeeld Komt een vrouw bij de dokter), en er hele mensenmassa's lyrisch achteraan lopen, dan loop ik daar met een grote boog omheen. Ik kies liever zelf mooie boeken en films uit.


Ik mis mijn oude ‘clamshell’ telefoontje ook best wel (zo’n telefoontje die je open kan klappen). Gewoon een simpel dingetje, zonder toeters en bellen. Of zoals de reclame zegt: 'geen toeters, wel bellen'. Als ik nog eens een leuke (tweedehands) tegenkom, koop ik hem! Maar de technologische ontwikkelingen gaan me waarschijnlijk toch inhalen, want volgens dit filmpje is de mobiele telefoon in 2020 de voornaamste verbinding tot het internet.


Ik kijk sinds ik aan het consuminderen ben geslagen veel minder tv. De tv gaat alleen nog aan voor series die ik echt graag wil zien, zoals Ugly Betty en The Tudors. Ik denk dat je ook veel tijd bespaart door niet al te veel gefocust te zijn op al die grote en kleine schermpjes, en het onderhouden van al je 'sociale netwerksites'. Volgens mij wordt je veel gelukkiger van echt menselijk contact, en niet via een telefoon- of internetverbinding. Kwaliteit gaat bij mij tegenwoordig over kwantiteit! :)


Maar goed, ik leef dus nog deels in de Prehistorie en dat bevalt eigenlijk wel erg goed! Lekker rustig en ontspannen. ;)

In welk tijdperk leven jullie? ;)

4 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar! Ik heb ook geen ipad of iphone. Ik heb nou zo'n touchding maar ik vindt het vreselijk, heb ook liever weer zo'n simpel klapding. Ik heb wel hyves, daar zit ik eigenlijk bijna nooit op. LinkedIn heb ik wel, dat kan wel makkelijk zijn voor zakelijke relaties. Het is wel leuk om van sommige mensen de carriere te volgen. Ik heb geen facebook.
    Tv kijk ik ook niet zoveel (bespaart veel tijd), voornamelijk films, nieuws en actualiteitenprogramma's. De enigste serie die ik op het moment volg is 24. Die hysterie van komt een vrouw bij de dokter doe ik ook niet aan mee. Loop ik ook graag met een grote boog omheen! Twitteren doe ik ook niet, het kost allemaal veel tijd en vindt het niet nodig om met iedereen te delen wat ik doe en waar ik ben. M'n blog bijhouden vindt ik wel erg leuk! Ik vindt idd persoonlijk contact toch het leukst! Net weer met vriendinnen naar Martin Moreiro gekeken.......was weer erg gezellig!
    Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik leef wel redelijk in dit tijdperk, maar dat heeft ook met mijn werk te maken: 95% van mijn klanten vinden mij via internet. Als ik daar niet zichtbaar ben, betekent dat dat ik er in het echt op uit moet en dat kost me veel meer tijd en energie. iPad en iPhone liggen hier ook, het is het enige waar ik goed mee kan werken en het is compatibel met alles wat ik heb, wederom voor werk heel handig.

    TV kijken gaat de laatste tijd wat minder goed (als in: ik ga weer voor de tv zitten, blijf hangen en val in slaap), maar daar probeer ik wel op te letten. Een uur duurt veel langer als je niet voor de buis hangt! Die hysterie met social networks en films doe ik ook niet aan mee. Ik zou er misschien tijd voor kunnen maken, maar om eerlijk te zijn gebruik ik die tijd dan liever voor wat anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn nokia van zeven jaar oud deed het alleen nog op de speaker en is nu echt deaud. Helaas.
    Tv op zolder...
    Overleden laptop van zeven jaar oud...
    50 vriendjes op hyves maar die mensen ken ik ook echt...
    Linkedin... hou ik alleen bij voor mijn pa die het niet snapt :)
    I-dinges, behalve google, heb ik niet. Praat met mijn kindjes of man als ik ergens heen ga...

    Niet heel spannend he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha het lijkt wel over mij te gaan. Ik hoef ook niet met alle winden mee te waaien.

    BeantwoordenVerwijderen