vrijdag 15 oktober 2010

Financiële onafhankelijkheid van vrouwen

Een blogje van gisteren op Spaarblog ging over financiële onafhankelijkheid van vrouwen. Interessant onderwerp! Het ging niet over financiële onafhankelijkheid in de zin dat je van je vermogen kunt leven en niet meer hoeft te werken. Het ging over het als vrouw zelfstandig kunnen voorzien in je eigen onderhoud.

Het schijnt dat 3 miljoen vrouwen in Nederland niet economisch zelfstandig zijn, dat wil zeggen dat hun inkomen onder het bijstandniveau van 900 euro (voor alleenstaanden) per maand ligt.  Dat zijn vrouwen zonder inkomen (800.000), met een uitkering (1,1 miljoen) en met betaald werk in kleine deeltijdbanen (1,1 miljoen). Ze zijn afhankelijk van hun partner, ouders of andere familieleden.
Deze financieel kwetsbare vrouwen lopen meer risico bij tegenslag (scheiding, werkloosheid, ziekte of overlijden van partner). Ook hebben ze vaak minder kennis van belastingen, en van financiële producten als pensioenen, spaarrekeningen en verzekeringen.

Nu ben ik altijd al van plan geweest financieel zelfstandig te blijven door in mijn eigen onderhoud te kunnen voorzien. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik van veel dingen als verzekeringen en pensioenen nog vrij weinig weet. Dat veranderd nu wel, omdat me door het consuminderen en het bewuster met geld omgaan nu óók verdiep in financiële producten en belastingen. En ik vind het eigenlijk best leuk! Het voelt ook erg goed om steeds meer financiële kennis van zaken te krijgen. Maar waarom leren we hier zo weinig over op school?

Vind jij het belangrijk om als vrouw financieel onafhankelijk te zijn of te blijven?

4 opmerkingen:

  1. Ik ben niet financieel onafhankelijk, maar weet wel alles van onze verzekeringen, hypotheek en alle andere financiele rompslomp. Dus als het moet dop ik mijn eigen boontjes wel. Mijn man is kostwinner maar als ik weg zou vallen weet ik niet of hij uit alle financiele administratie wegwijs zou worden. Hij vindt het wel prima dat ik dat allemaal regel dus tja, wat is dan financieel onafhankelijk??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ikke wel! Genoeg geld hebben (en dat hoeft echt niet zoveel te zijn) zorgt er bij mij voor dat ik me veiliger of zekerder voelt. Ik zou zoiets ook nooit aan een ander over kunnen laten, daar zou ik dan alsnog continu weer met mijn neus bovenop zitten.

    Van pensioenen en verzekeringen weet ik ook nog niet zo heel veel, maar voor mijn pensioen spaar ik en ik weet dat ik in ieder geval alleen verzekeringen heb die ik ook daadwerkelijk nodig heb, dat is al heel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had het gisteren in de telegraaf gelezen. Ik schrok er eigenlijk wel van dat het zo'n groot aantal is. Ik ben blij dat ik financieel onafhankelijk ben. Ik heb altijd alles zelf gedaan en daar ben ik ook trots op. Het voelt goed als je weet dat je jezelf kunt onderhouden. Van pensioenen en belastingen weet ik vrij veel af ivm m'n werk. Verzekeringen iets minder maar daar krijg ik binnenkort een vak over, ook over leningen enzo. Dus dat is wel interessant, ben ik ook weer bij qua kennis daarover.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat een beetje een makkelijke aanname. Hoe veel vrouwen zijn er niet die wel werken maar toch afhankelijk zijn van hun man?

    Net als mijn tante. Reuze bijdehand, goede carrière bij een groot internationaal bedrijf. Maar mijn oom doet alles wat betreft financiën. Ze weet niet eens wat voor pensioenregeling ze heeft. Of hoeveel hypotheek ze betaalt.

    Dan is naar mijn idee de vrouw die al dan niet tijdelijk (grotendeels) thuis blijft, maar wel alles regelt en rondkomt met het geld 'van d'r vent' veel onafhankelijker dan bovenstaand voorbeeld. Want die hoeft 'alleen' nog maar te gaan werken om onafhankelijk te zijn.

    Als ik zou thuisblijven of minder zou gaan werken, ben ik dan opeens financieel afhankelijk? Ja, in de strikte zin van het woord wel. Maar no way dat ik ooit van iemand 'afhankelijk' zal zijn.

    Al met al, ik vind het nogal kort door de bocht om vrouwen die minder geld verdienen af te schilderen als afhankelijke schaapjes.

    BeantwoordenVerwijderen