When things get tough, the tough go shopping
Jaaaaa, daar zijn we dan, Consumptie, het hoofdstuk van Story of Stuff dat mij het meest aanspreekt, omdat het vooral jezelf raakt. En je kunt nu eventueel je eigen gedrag veranderen.
“Terwijl de almachtige consument haar keuze maakt uit het enorme aanbod, is ze één moment de spil waar alles om draait. Ze ervaart een gevoel van macht als ze haar zuurverdiende centjes inruilt tegen spullen en er de eigenaar van wordt; of die aanschaf nu noodzakelijk is, gedaan in een opwelling of om zichzelf wat op te vrolijken – of misschien wel alledrie.”
Natuurlijk, iedereen moet consumeren om in leven te blijven. We hebben eten nodig, een dak boven ons hoofd, medicijnen als we ziek zijn en kleding om ons warm en droog te houden. En behalve deze basisbehoeften is er nog wat extra consumptie die het leven prettiger maakt. Bijvoorbeeld naar muziek luisteren, een goed glas wijn met vrienden drinken en af en toe een nieuwe jurk kopen.
Leonard stelt echter vragen bij overconsumptie en het consumentisme. Consumptie duidt op het verkrijgen en gebruiken van goederen en diensten om aan je behoeften te voldoen. Consumentisme is een vorm van consumptie waarbij we aan onze emotionele en sociale behoeften willen voldoen middels winkelen, en waarbij we onze eigenwaarde definiëren en demonstreren via de spullen die we bezitten. Overconsumptie is als we veel meer natuurlijke hulpbronnen gebruiken dan we nodig hebben en dan de planeet aankan, zoals nu grotendeels het geval is in de Westerse wereld.
Jdimytai Damour |
Jdimytai Damour
Consumentisme gaat over excessen, over geen zicht meer hebben op wat belangrijk is in onze drang naar spullen. Leonard vertelt het verhaal van Jdimytai Damour. Hij was een 34-jarige seizoensarbeider uit Haiti die tijdelijk voor Wal-Mart werkte. De dag na Thanksgiving is traditiegetrouw ‘Black Friday’. Bijna iedere winkel is dan open en het is dé dag voor Amerikanen om alvast te gaan shoppen. Het is het begin van het kerstseizoen en het kopen van de kerstcadeaus. ‘Black Friday’ slaat op de zwarte cijfers voor de winkeliers: ze maken dan enorm veel winst. Veel winkels geven op deze dagen ook kortingen, waar veel mensen op af komen. Zo ook voor de Wal-Mart waar Damour werkte. Die zou om 5 uur ’s ochtends opengaan, en er waren al sinds 9 uur de vorige avond mensen zich aan het verzamelen om op koopjesjacht te gaan. Toen de deuren om 5 uur ’s ochtends opengingen, stormde een massa van 2000 man naar binnen. Damour werd onder de voet gelopen door de oprukkende menigte. Getuigen beweren dat de mensen gewoon over zijn lichaam heen liepen om bij de koopjes te komen. Ambulancepersoneel dat probeerde hem te helpen, ging ook onder in het gedrang. Amper een uur later, om 6 uur ’s ochtends werd Damour dood verklaard. Hij stierf door verstikking, want hij was letterlijk vertrapt.
"Damour bracht het ultieme offer en Amerika ging gewoon door met winkelen."
Hier gaan je haren toch zeker wel recht van overeind staan?? Allemachtig.
Ooit hoorde ik een econoom zeggen "hebzucht is demotor van de economie".Bij uitverkoop komt er nog een extra prikkel bij. Dat je het artikel goedkoop "hebt". Ik merkte bij mezelf na een brief van een deels eco-webwinkel,dat ik toch lichtelijk in die"zucht naar goedkoop kopen"schoot. Terwijl ik niets nodig heb. Groeten Izerina
BeantwoordenVerwijderenVerschrikkelijk! Maar zo is het niet alleen
BeantwoordenVerwijderenin Amerika hoor....
Elke woensdag komen de nieuwe koopjes binnen bij
Aldi. Mensen staan dan ook geruime tijd voor 9 uur s'morgens aan de deur en kunnen niet snel
genoeg binnen zijn. Dan begint het pas....allemaal met die karren naar de bakken
met koopjes en ze sleuren elkaar alles uit handen..ze rapen het zelfs niet op als iets op
de grond valt! op de tweedehandskoopjesmarkt
voor kinderkleding hetzelfde liedje....hebben hebben en ruzie maken! ik ben beschaamd in hun
plaats....
Wat is dat toch met die mensen? en het zijn niet
de mensen met een minder inkomen hoor! maar dikwijls mensen met een goed inkomen die niks tekort komen....
echt erg!
liefs
Wat kan ik hierop reageren? Het is zo ongeloofelijk waar. Je weet dat ik heel erg mee bezig ben en toch merk ik veel hebberigheid ook bij mezelf. Ik moet echt heeeeeel erg oppassen om alleen te kopen WAT ik nodig heb en dan NIET MEER dan ik nodig heb...
BeantwoordenVerwijderenWe zijn gehersenspoeld om te blijven kopen.
Gr,
Julia
Helemaal mee eens. Ik kan me daarom soms ook zo ergeren aan 'ik ga lekker shoppen, want dat heb ik verdiend'. Het shoppen is ms leuk, maar je kunt jezelf toch ook op wat minder materialistische wijze belonen?
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat die 'hebberigheid' van mensen nu eenmaal in ons allemaal zit. Waarschijnlijk stamt dat nog uit de Prehistorie, en was het toen juist erg handig. Als je als jager-verzamelaar onverwacht in een heel vruchtbare vallei vol met eetbare planten terecht kwam, werd je ook hebberig. Dan plukten ze extra veel, ook voor latere mindere tijden.
BeantwoordenVerwijderenNu gebruikt de commercie deze 'hebberigheid' juist om ons zooi te laten kopen die we niet nodig hebben.
Ik denk dat hebberig zijn of je zo voelen, dus niet erg is. Je hoeft er alleen niet aan toe te geven, zeker niet om de laatste koopjes in te slaan.
Wat een gruwelijk verhaal zeg… Schaamden al die mensen zich niet?! Dit is echt ongelofelijk.
BeantwoordenVerwijderenHet is net als met eten. Die oertijd klopt: het zit nog in ons om zoveel te eten om reserves te hebben voor slechte tijden. Alleen is dat nu al lang niet meer nodig.
BeantwoordenVerwijderenEen afschuwelijk verhaal over die man die werd vertrapt.
Zelfs in de alternatieve wereld wordt gebruik gemaakt van onze hebzucht: als je nu een cusus volgt bij .....krijg je er een Ayurveda DVD bij kado. Ik word daar soms zo moe van, dat gemanipuleer. Maar ja, it's all about the money, was daar geen liedje over?
de prijs van de hebzucht is hoog ...
BeantwoordenVerwijderen