zaterdag 8 januari 2011

Over je persoonlijke gegevens overal maar achter laten


Door het lezen van dit berichtje van het weblog van Makya bedacht ik opeens dat ik eigenlijk wel heel makkelijk mijn persoonlijke gegevens zomaar opgeef. Zoals laatst, toen ik het theater belde voor die kaartjes voor het Zwanenmeer. "Wat is uw naam mevrouw? En uw adres? Telefoonnummer?" Ik ratel zonder er verder bij na te denken zo het hele rijtje op. Maar ja, ik besefte achteraf wel dat je zo alweer in een database staat.

Hetzelfde gebeurd in winkels, supermarkten, autodealers, meubelzaken, bouwmarkten, noem maar op. Als je iets met korting wil kopen, krijg je de 'geweldige kans lid te mogen worden van onze klantenpas'. In ruil voor je persoonlijke gegevens krijg je dan punten voor elke aankoop. Na heel veel punten (en dus heel veel aankopen) krijg je dan 5 euro korting... Nou, echt de moeite waard, ahum. In het verleden toch maar gedaan, maar ik vind het nu, achteraf gezien, toch geen fijn idee dat ze nu weer van alles over je weten.

Die gegevens worden ook doorverkocht. Ik wordt wel eens op mijn mobiel gebeld door een of ander callcenter. Als ik vraag hoe ze aan mijn naam en nummer komen, krijg ik steevast het antwoord "Euh, dat weet ik niet mevrouw. Die zullen waarschijnlijk gekocht zijn??"

Hetzelfde met je vertrouwelijke medische gegevens. Ik kreeg laatst een vage brief met daarin vermeld werd dat mijn gegevens opgenomen gaan worden in een centrale database van een regionale huisartsenpost. Later wordt je medische dossier ook nog eens landelijk opvraagbaar, tenzij je in het verleden bezwaar hebt aangemaakt. Máár, zo klinkt het waarschuwend, als je gegevens eenmaal zijn afgeschermd is dit niet meer terug te draaien. Ook niet in spoedeisende situaties.
Wat dit ook moge betekenen??

Ik wil niet eens weten in hoeveel databases ik wel niet sta. Of eigenlijk toch wel, maar dat wordt dan waarschijnlijk flink schrikken. Nee, ik zou het wél willen weten en dan zelf de mogelijkheid hebben om het grotendeels te deleten. Maar ja, dat kan niet. Ze wil willen wel van alles over ons weten, maar je mag niet weten wie en wat ze allemaal van je weten.



Omgekeerd mag de overheid dit natúúrlijk wel. Bijvoorbeeld vandaag in de krant: regering VS wil twittergegevens van Wikileaks sympatisanten hebben

Dus... nieuw extra voornemen voor 2011: in ieder geval proberen om zo min mogelijk mijn persoonlijke gegevens achter te laten, en zo niet in nog meer databases terecht te komen! Soms kom je er echt niet onder uit, maar de volgende winkel heeft toch mooi pech!


7 opmerkingen:

  1. Dat kun je idd beter niet weten in hoeveel databases je staat. Gegevens worden vaak voor veel geld doorverkocht. Net als bijv de bonus kaart, ze weten precies welke boodschappen je in huis haalt. Pas zat ik op de website van de O.tto te kijken. Een paar dagen later zit ik op de t.elegraaf website, zie ik opeens advertenties van dingen die ik heb zitten bekijken. Echt bizar. Niet teveel over nadenken en idd zorgen dat je zo weinig mogelijk gegevens weggeeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat heb ik ook. Waarschijnlijk onthoudt je internetverbinding welke sites je hebt bekeken, en dat wordt dan bij de volgende site automatisch gekoppeld aan de advertenties, zodat dezelfde advertenties weer te zien zijn.

    Ik denk dat dat automatisch gebeurd. Wel heel slim gemaakt!

    Hetzelfde met g.mail. Als je mailtje over bijvoorbeeld Zuid-Afrika gaat, zie je rechts vaak allerlei G.oogle advertenties over safarireizen enzo. Is denk ik ook weer zo'n automatische koppeling.

    Ik heb inmiddels een nieuwe anonieme bonuskaart trouwens! Maar ik krijg wel een eng gevoel als ik bijvoorbeeld in een drogisterij zo'n klantenkaart geef, en de verkoopster gaat zitten turen en dan zegt: "Veel plezier met deze aankoop, mevrouw Oryx!" Brrr, ik wil helemaal niet dat zo iemand mijn naam en gegevens kent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. W.ehkamp volgt je ook overal net als O.tto.
    Maar de aller ergste vind ik ook de b.onus.kaart.
    Ze kunnen precies zien wat je wel en niet koopt.
    Stel je voor dat het doorverkocht wordt aan je verzekeraar en je premie op basis daarvan wordt berekend. Je zou dan minpunten krijgen voor chips en pluspunten voor fruit...

    Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik bij en.quetes steevast mijn oude telefoonnummer opgeef.
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal gelijk! Weet je wat gek is? Ik sta niet (meer) met mijn achternaam op hy ves. Gisteren stuurde ik een berichtje over een foto. Ik was niet ingelogd. Ik googlede mezelf. Ik vond mijn reactie terug, in de omschrijving van koekel stond mijn volledige echte naam???

    Op bof.nl kan je wat tips vinden om veiliger te internetten, bijv. via scroogle.org ipv goegel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat de advertenties gegevens worden van de winkels die je het laatst bezocht hebt, komt door google. Die houd dat bij. Jullie weten dat jullie dat uit kunnen zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er niet heel veel problemen mee.. Misschien naief, maar eigenlijk weet ik niet beter.
    Sinds het bel-me-niet register word ik niet meer lastiggevallen, en dat a.h weet dat ik van pindakaas houd maakt me niet uit.
    Het medisch dossier vind ik juist een voordeel, mits het altijd in handen van medisch personeel blijft natuurlijk. Mijn verzekering gaat dat geen fluit aan...
    Via google is niets interessants over mij te vinden, daar zorg ik wel weer voor!!!
    Maar scherp blijven is natuurlijk wel verstandig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bah, ik zal er maar niet te veel over nadenken zekers ...

    BeantwoordenVerwijderen