Ik zit al een tijd te denken om van bank over te stappen. Ik zou dan van de r.abo naar de a.sn gaan. Ik ben niet meer zo tevreden met mijn huidige bank, door onder andere slechte ervaringen in het verleden en soms middelmatige service (waar je wel vrij veel voor mag betalen.) Je kunt helaas niet je eigen nummer behouden, want dat vinden banken te duur. In plaats daarvan kan je gebruik maken van de overstapservice. Deze service stuurt 13 maanden lang betalingen die op het oude rekeningnummer binnenkwamen, door naar het nieuwe nummer. Ook worden incasso's overgezet. Na deze 13 maanden worden bij- en afschrijvingen niet meer opgeleid naar het nieuwe rekeningnummer.
Ik heb het allemaal op een rijtje gezet voor mezelf:
Wat regelt de bank met de overstapservice:
- Betalingen van het oude nummer automatisch doorsturen
- Incasso's overzetten (heb er maar 3, dat scheelt)
- Vermelden welke betalingen op de oude rekening binnenkwamen
- Werkgever op de hoogte brengen
- Belastingdienst op de hoogte brengen
- Bankpas en internetbankieren op tijd aanvragen bij nieuwe bank (daar ook opletten dat je niet rood mag staan)
- Nieuwe wachtwoorden en pincodes aanvragen en onthouden
- Je incasso's wijzigen
- De rest van de bij- en afschrijvingen op een rijtje zetten
- Controleren of alle betalingen nu via het nieuwe bankrekeningnummer lopen
- Ruim een jaar geduld hebben
- Ik zit dan bij een duurzame bank, die mijn geld investeert in windmolenparken en andere goede dingen.
- De bank opereert in overeenstemming met mijn principes (op het gebied van duurzaamheid weer)
- Ik krijg een creditrente van 1% op mijn betaalrekening (altijd beter dan de 0,00 % die ik nu krijg)
- De rekening kost nu per jaar 9 euro, straks 18 euro. Bij mijn oude bank is het 17,80. (Nou ja, die 20 cent neem ik dan voor lief)
- Het levert meer op, want de rente is hoger en de kosten lager. Je hoeft dan ook niet meer mee te betalen aan dure bankpanden en -kantoortjes.
- Het is niet bepaald een 'groene bank'. Ze investeren ook in mijnen en andere milieubelastende zaken. Oh, en, de R.abobank is een typische boerenleenbank, zo profileert ze zich ook nog steeds. Maar de na de Tweede Wereldoorlog is de bio-industrie enorm opgekomen, en welke bank zou daar nou eens heel veel in geïnvesteerd en dus mede mogelijk gemaakt hebben?? Juist…, boerenbank Rabo. Daar zou ik dan vanaf zijn.
Nadelen
- Ben gehecht aan mijn rekening(nummers) en mijn pincode. Ik ken ze beide uit mijn hoofd. Ik had laatst gezien dat mijn spaarrekening door mijn ouders is geopend toen ik pas 10 dagen oud was. Die heb ik dus al mijn leven lang!
- Als er wat is (stel, je raakt je pasje kwijt, is me een keer overkomen), dan is er geen kantoor waar je heen kunt en waar je ze meteen kunnen helpen. Maar dit kun je oplossen door altijd iets van 100 euro thuis contant te bewaren voor noodgevallen.
Maar wacht... (lightbulb moment)
Extra optie
Wat ik óók nog zou kunnen doen is mijn oude betaalrekening niet opzeggen, maar gewoon aan blijven houden. Dan open ik zelf een nieuwe A.sn betaalrekening, en regel zelf het overstappen van het betalingsverkeer. Dat spreekt me nog het meest aan, ik hou er wel van zelf de controle over mijn bankzaken te houden. Nadeel is dan weer dat je dubbele kosten voor je betaalrekeningen hebt.
Hmmm.... genoeg om nog eens goed over na te denken, dus!
Zijn jullie wel eens van bank overgestapt?
~
Update 20 jan 2011:
Ik ben eruit, ik kies voorlopig toch voor de laatste optie. Ik heb een rekening geopend bij Triodos, en de Rabo rekening hou ik dan voorlopig aan als slapende rekening. Als Triodos goed bevalt, kan ik altijd nog de overstapservice regelen.
Wat Valha11a zei over Asn als dochter van SNS klopt wel. SNS is geen fijne moederbank: ze is één van de minst duurzame en meest vervuilende banken, en spreekt over ASN als een 'verkooplabel' van spaarproducten. Hmmm.. Triodos is wel zelfstandig. Ben benieuwd hoe de nieuwe rekening straks bevalt!
Hier een overzichtje van ethische bankscores.
Nog nooit eerder maar ben er juist mee bezig.
BeantwoordenVerwijderenIk heb voor 'jouw laatste optie' gekozen. Om voorlopig dubbele lasten te hebben. 18 euro per jaar vind ik wel acceptabel (voorlopig) als dubbele lasten. Ook ivm het aflossen van onze hypoteek en omdat we er nu nog de goodwil van de bank willen houden ivm het f.aill.issement van de zaak.
Ik ga het langzaam overzetten, denk ik. Als het me te veel rompsloop wordt met 2 rekeningen, ga ik wel over en jaar of zo, als het niets meer uitmaakt, de r.abo beëindigen.
Groetjes,
NZ
Nee, ik heb wel spaarrekeningen bij andere banken geopend, maar mijn betaalrekening opzeggen gaat me net nog wat te ver. Ik heb eigenlijk precies hetzelfde als jij, ook al mijn hele leven dezelfde rekening bij dezelfde (ja, die) bank. Voor Buzzer heb ik ook even een ASN rekening gehad, maar die beviel me ook niet echt. Bovendien waren die kosten veel hoger. Mijn RB rekening is overigens volgens mij wel voordeliger, want volgens mij zitten de kosten met ingang van januari op iets van €13-€14 per jaar.
BeantwoordenVerwijderenHelemaal tevreden over de service e.d. ben ik niet, maar het betaalverkeer gaat wel snel en alles werkt goed en altijd. Die ontevredenheid is voor mij dan ook niet sterk genoeg om echt over te stappen.
Ja, van de ABN-Amro ben ik overgestapt naar de Triodos bank, via de overstapservice. In de praktijk eigenlijk geen omkijken naar. Na die dertien maanden is alles wel vanzelf overgezet naar het nieuwe nr, alleen werkgever en belastingen moet je even zelf melden (kan vaak per mail).De voldoening dat je bank alleen in goede projekten belegd en dat je niet meebetaalt aan megabonussen voor de topheren is heel groot.
BeantwoordenVerwijderenja, al een paar keer, maar ik kan je geen goede raad geven, ik denk dat het in België net ietsje anders (makkelijker?) verloopt
BeantwoordenVerwijderenWij zijn niet echt overgestapt maar hebben de asn erbij genomen. Bij ons is de rabo voor lopende zaken en de asn voor het sparen en beleggen. Ik zie op tegen het gedoe om ook de betaalrekening om te zetten dus schuif dat steeds voor me uit.
BeantwoordenVerwijderenHier ook hetzelfde als Spaarcentje. Ik krijg nog steeds mijn salaris op de Postbank. Hubbie op de Rabobank. Het is dat we een krediet op de rekeningen hadden, dat we niet allebei bij de Rabo zaten. Onze rekeningen staan wel op beide namen. Nu hebben we al 1 krediet afgelost van de Postbank, dus ik denk dat ik die ook ga opzeggen en naar onze gezamenlijke rekening van de Rabo omzet. Verder hebben we net een spaarrekening bij de ASN bank geopend. Als die bank ons bevalt en het andere krediet op de Rabo is aangezuiverd, wil ik helemaal naar de ASN overstappen en anders wordt het de Triodos bank. Puur uit principe!
BeantwoordenVerwijderenDenk er al ruim één jaar over om de Rabobank te laten voor wat ze is, een bank die steeds minder service verleend en steeds hogere kosten hanteerd. Ik ben ze eigenlijk al heel lang spoegzat. Ze bellen niet terug als je een vraag of klacht hebt, als ze als tussenpersoon iets voor je moeten regelen bij Interpolis krijg je een telefoonnummer met de mededeling: regel het zelf maar. Een bankpas van ruim 10 jaar oud begeeft het dan mag je je nieuwe pas zelf betalen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
BeantwoordenVerwijderenNee, ik ben ook bezig met overstappen naar de ASN bank. Al de spaarrekeningen lopen daar al jaren en het bevalt me prima.
Ben van INGee naar Rab.o gegaan. Wel grappig een aantal documenten werd zelfs persoonlijk bezorgd. Maar dat was in Zeeuws Vlaan deren. Hier, meer naar het westen is het al weer onpersoonlijker. Maar om je pinlimiet te verhogen (destijds ivm verhuizing) moet je wel weer naar een kantoor toe komen. Grrrr.
BeantwoordenVerwijderenIk heb drie spaarrekeningen bij ASN, dat bevalt goed. Bij wijze van proef ook aangemaakt bij Triodos maar die doen het niet? Krijg wel netjes het blaadje maar ze incasseren niets. Toch eens achteraan gaan, vind Triodos wel leuker dan ASN. ASN is gewoon volle dochter SNS en besteed daar veel dingen aan uit.
Heb me er niet zo heel erg in verdiept maar als je voor duurzaam gaat zou ik persoonlijk triodos kiezen?
Kosten van Rabo voor een 'slapende' rekening zijn ook weer niet zo hoog, vind het wel een goed idee van je om ook een betaalrekening aan te vragen bij een andere bank!
Maar overstappen valt wel mee, gewoon even van die kaartjes invullen voor alle incasso's, mailtje naar PZ, briefje voor de belasting en klaar... Ben je in twee uurtjes meer gedraaid toch?
Nee, het is echt een goed idee. Ik zat al een paar keer in mijn hoofd hoe & wat als we zouden overstappen. Nou, gewoon zo dus.
Betaalrekening hebben en laten we bij de Rabo, gewoon omdat er een vestiging in het dorp zit en ik dat handiger vind. Spaarrekening houden we aan, maar hebben er ook één geopend bij Centraal beheer (2,3% rente) voor het merendeel van ons spaargeld.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook Triodo.s bank, het is een heel prettige idee dat ik een bank heb die gezond investeert in plaats van al die kernwapenshandel en dergelijk.Bovendien blijft alle in en uitgaven zichtbaar voor heel leven. Dus je kunt bijv als je 5 jaar bij Triodos bent terug kijken wat je ook alweer hebt uitgegeven in 2004! Dat vind ik enorm voordeel. Hoef ik niet al die papierwerk bewaren, dit is bij IN.G niet het geval, max 3 jaar! Oryx, je schrijft goede stukken ;) Moi,L
BeantwoordenVerwijderenWAARSCHUWING KLANTEN TRIODOS BANK
BeantwoordenVerwijderenLangs deze weg wil ik alle rekeninghouders van Triodos bank (en degene die overwegen een rekening te openen) op een clausule in de algemene voorwaarden wijzen.
Het gaat om artikel 14 van de algemene voorwaarden: "De Rekeninghouder moet regelmatig, maar ten minste één keer per week de rekeninginformatie controleren die de Bank via de besloten omgeving Internet Bankieren ter beschikking stelt. (. . .)."
In een paar weken tijd zijn er 77 bedragen onrechtmatig onttrokken van mijn rekening vanuit het buitenland (skimmen), een totaal bedrag van ruim Euro 9.000,00
Triodos vergoedt dit bedrag niet en beroept zich op artikel 14 waardoor ik mijn geld niet terug krijg.
Het artikel is erg eenzijdig want de bank heeft blijkbaar geen enkele verantwoordelijkheid naar hun klanten toe. Er zijn tal van signalen geweest waarop ook de bank had kunnen handelen en ergere schade kunnen voorkomen, een service die veel andere banken overigens wel leveren aan hun klanten. In mijn onderzoek ben ik bij geen enkele bank een dergelijke clausule tegengekomen van 1 keer per week.
Ik heb verscheidende malen en op verschillende manieren getracht er in goed overleg tot een oplossing te komen met Triodos, maar ze weigeren iedere medewerking.
Indien u zelf ook een probleem heeft met Triodos wil ik graag met u in contact komen om de krachten te bundelen. Ik heb via de media al verschillende acties lopen, maar samen staan we sterker dan alleen!
Ik ben bereikbaar op Triodos.Klachten@hotmail.com
Martijn