zaterdag 6 november 2010

Micro krediet

Ik heb gisteren de mogelijkheden voor het geven van een micro krediet lening eens op een rijtje gezet.


Je kunt natuurlijk via Kiva een micro krediet verstrekken. Ik heb echter geen creditcard of Paypal, dus dat wordt dan lastig. Wie dat wel heeft, kan op de website van Kiva een ondernemer uitkiezen die je aanspreekt en deze persoon een (deel van de) lening verstrekken.

Er zijn echter ook nog deze Nederlandse alternatieven:

Fairspirit
Fairspirit stuurt het geld door naar Kiva, die op haar beurt dit aan de ondernemer in de Derdewereld verstrekt. Via de website kun je de resultaten van je lening volgen op internet.

Microkrediet voor Moeders
Steunt moeders in Azië met een micro krediet om een eigen kleine onderneming op te zetten, of om hen te helpen uit de wereld van de prostitutie te komen.

Cycling out of Poverty
Micro krediet in de vorm van een fiets. Kleine ondernemers, gezondheidswerkers en scholieren in Afrika krijgen fietsen die in termijnen worden afbetaald. Met hun fiets kunnen de mensen gemakkelijk naar een school of ziekenhuis komen, of zetten hun fiets in om geld te verdienen. Vrouwen kunnen bijvoorbeeld op de fiets meer spullen naar de markt vervoeren, en daar meer verkopen.

Oxfam Novim pakt uit
Volgens Oxfam Novib kunnen sommige mensen niet geholpen worden met een micro krediet, omdat ze zo arm zijn dat men nu al weet dat ze de lening niet terug kunnen betalen. Dit geldt bijvoorbeeld voor 10% van de armste huishoudens in Bangladesh. Op de site van Oxfam kun je verschillende (en hartstikke leuke!) cadeaus bestellen, zoals een dier, schoolboeken of een deel van een cacaoplantage, die verschillende projecten steunen. Hier een overzichtje van de projecten.

Een origineel cadeau

Voor zover ik het heb begrepen krijg je via de eerste twee Nederlandse organisaties je lening niet terug uitbetaald. Als de ondernemer jouw lening heeft terugbetaald, wordt dit geld ingezet om een andere ondernemer te helpen.

Ik heb nu in ieder geval via FairSpirit een micro krediet verstrekt! Dat voelt erg goed en ik ben benieuwd bij welke ondernemer mijn lening terecht gaat komen.  :)
Ik had verder de cadeaus van Oxfam Novib al op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag en kerst gezet. Iemand die tegen die tijd wat wil geven kan kiezen voor een echt cadeautje of een cadeau via het goede doel.

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben vorig jaar voor het eerst kerstkaarten per e-mail verstuurd, en het geld wat we bespaarden gedoneerd aan Cordaid Microkrediet. Ik denk dat we dat dit jaar weer doen, want ik vind het een goede manier van ontwikkelingssamenwerking.

    Voor de duidelijkheid: hierbij krijg je je geld niet terug. Een deel van het geld wordt overigens besteed aan de organisatie van het geheel.
    Leuk dat je de linkjes op een rijtje hebt gezet, dan ga ik eens verder neuzen in de mogelijkheden van micro-kredieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Mijn naam is Linda Grille, met dank aan Afrowa Arnold van Carl Mosley Loan Firm voor een lening van 200.000,00 euro. Ik kreeg een lening voor 3% rente om mijn rekeningen te betalen, al mijn schulden af te betalen en mijn bedrijf op te starten. Vermijd opgelicht door valse geldschieters. Carlmosleyloanfirm@yahoo.com is legit contact met hen vandaag voor uw leningen op Carlmosleyloanfirm@yahoo.com

    Beste wensen.
    Linda Grille

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I got my already programmed and blanked ATM card to withdraw the maximum of $1,000 daily for a maximum of 20 days. I am so happy about this because i got mine last week and I have used it to get $20,000. Mike Fisher Hackers is giving out the card just to help the poor and needy though it is illegal but it is something nice and he is not like other scam pretending to have the blank ATM cards. And no one gets caught when using the card. get yours from Mike *email: blankatm002@gmail.com you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment +1(301) 329-5298

    BeantwoordenVerwijderen