vrijdag 8 april 2011

Zero Waste

Laatst kwam ik op de blog van Spaarblog onderstaand filmpje tegen. Het gaat over een Amerikaans gezin dat zo goed als nauwelijks afval produceert.




Wow! Ik vind het erg inspirerend! Ik wou dat ik zoiets kan doen. Helaas moet ik toch vaak dingen in de zwarte bak gooien.
Ik probeer wel zo min mogelijk afval achter te laten, en dat lukt me wel aardig. Ik heb zo’n grote zwarte container en ik denk dat ik iets van 20 of 30 centimeter afval heb per 2 weken. Dat is de bodem van de container. Als ik dan zie hoe de de containers van de buren uitpuilen… Nogal een verschil!

Ik recycle zoveel mogelijk. Zo haal ik zoveel mogelijk plastic er al uit. Plastic verpakkingen van diepvriesproducten, kaas, vlees, vleesvervangers, zakken van kattenbrokken, oude doucheflesjes, noem maar op, knip of haal ik allemaal open. Ik verzamel dat per dag en nadat ik 's avonds klaar ben met de afwas spoel ik het plastic af in hetzelfde (inmiddels koude) afvalwater. Even laten drogen en dan kan het bij de rest van het plastic. Ik heb vaak elke dag wel iets van plastic, als is het maar een klein dopje.

Was ik al best trots op mijn schaars gevulde zwarte bak, de familie van Zero Waste gaat nog een stap verder. Die willen het liefst helemaal geen afval, ook zo min mogelijk afval van plastic of glas. Hun motto is Refuse refuse refuse. Then reduce, reuse, recycle (and oly in that order). Ze raden aan om te weten wat voor spullen je allemaal in huis hebt, daarvan te houden en het ook allemaal te gebruiken.

In het huishouden gebruikt de familie Johnson vloeibare castile zeep als shampoo en als basis voor schoonmaakmiddel. Met kerst versieren ze een grote plant uit de kamer. Als er boodschappen moeten worden gedaan, gaat de familie met lege glazen potten naar de (biologische) supermarkt om ze daar ter plekke te vullen met dingen als kaas, vlees en olijven. Zo heb je geen verpakkingsmateriaal en een stuk minder afval.


Ik denk dat sommige Zero Waste tips zeker haalbaar zijn, maar sommige zijn niet altijd even praktisch. Zo kun je volgens mij moeilijk met lege potten naar de supermarkt gaan om ze daar te vullen. Misschien dat dat bij de boer of een biologische boerenmarkt wel kan?

Toch vind ik de levensstijl van Zero Waste erg inspirerend. Hun doel om eenvoudiger te leven en je bestaan voor de planeet een stuk lichter te maken spreekt me erg aan. Ik ga vanaf nu proberen om nog bewuster zoveel mogelijk afval te vermijden en recyclen, en om de zwarte bak zo leeg mogelijk te houden. Ik kan hiervoor een aantal extra dingen doen:

  • Al in de winkel of supermarkt letten op verpakkingen. Chocomel kan je bijvoorbeeld ook kopen in flessen, in plaats van pakken. De verpakking van bijvoorbeeld Valess bestaat uit een kartonnen omhulsel en een plastic bakje. Biologische suiker zit vaak in een papieren verpakking. Niets hiervan komt dus in de prullenbak terecht.
  • Ál het plastic recyclen. Gewoon alles even afspoelen/wassen in oud afwaswater. Als er nog een sticker opzet (bijvoorbeeld bij kaas), kun je dat eraf knippen.
  • Groente en fruit meer bij lokale boerderijwinkels halen, en kijken of je dat zonder verpakkingsmateriaal mee kan krijgen.
  • ???

Links:


7 opmerkingen:

  1. Met enkel een bodempje in de container doe jij het al heel goed !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel knap dat ze zo weinig afval hebben. Ik heb gemiddeld 1 1/2 vuilniszak afval per week. Een bodempje in je container is ook goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is zeker ook goed!
    Ennuh... ik wil niet veel zeggen, maar met zo'n kast van een huis hebben die mensen wel de centen om op bepaalde plekken boodschappen te doen... dat heb ik helaas niet, ik moet het wel met voordeel verpakkingen e.d. doen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, maar in het filmpje zijn ze juist verhuisd van een groot huis (3000 square feet = 278 vierkante meter), naar een veel kleiner huis (1400 square feet = 130 vierkante meter)

    Nu weet ik niet veel van het gemiddelde Nederlandse woonoppervlak, maar 130 m2 lijkt me best bescheiden? Als ik even op Funda spiek is dat formaatje eensgezinswoning?

    Volgens mij is het huis wat je ziet hun oude huis. Het interieur is wel waar ze nu wonen.

    Maar waarschijnlijk hebben ze goede banen, ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit vind ik ook heel inspirerend.
    En ik moest wel even glimlachen om je opmerking van de 20-30 cm afval want ook bij ons vragen de buren altijd ons om nog wat kwijt te kunnen omdat wij de minste afval (groen en grijs) hebben van de hele straat.
    Maar het kan dus nog beter...
    Ik vind reuse trouwens ook het beste idee. Maar ook met afval kun je heel veel. Bakjes e.d. bewaar ik altijd voor 'diepvrieskoken (en ook zakken) en onze Jongste is een echte 'afvalkunstenaar' knutselt van alles van plastic en van carton...
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig zeg, wat een inspirerend filmpje! En alles is daar ook zo mooi overzichtelijk! Ik denk dat sommige tips hier inderdaad niet echt haalbaar zijn, maar ook een aantal wel. Overigens vind ik dat bodempje van jou ook al heel knap, bij ons puilt de container altijd echt uit. Dat komt ook omdat ik op dit moment nog niet echt veel recycle en wel veel opruim/zoveel mogelijk in de kliko mee probeer te doen, i.p.v. naar de (betaalde) stort. Voor mij is op dit moment een stampvolle kliko dus ook een kleine overwinning, maar dan op een andere manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat 't filmpje 'verwijderd' is

    BeantwoordenVerwijderen