donderdag 14 april 2011

Online naar het museum


Het was een tijdje geleden in het nieuws dat je via Google sommige musea nu deels online kunt bekijken. Via het Google Art Project kunt je virtueel door musea wandelen. Je kunt inzoomen op de kunstwerken en als je erop klikt kun je informatie over een kunstwerk opvragen.

Ik heb het net uitgeprobeerd en het is erg leuk! Zeker als je in sommige musea al eens bent geweest, dan kun je herinneringen ophalen. Voor mij is dat het Rijksmuseum en de Hermitage. Klik rechts het 'floorplan' aan, dan kun je alle ruimtes gemakkelijk bekijken.

Google Art Project bevat twee Nederlandse musea: het Rijksmuseum en het Van Gogh museum. Elk museum koos één werk dat in ‘gigapixel’-kwaliteit gefotografeerd werd. Zo is van het Rijksmuseum elke verfstrook van De Nachtwacht te zien.

Je kunt het natuurlijk niet vergelijken met zo'n museum in het echt zien, maar het is een prachtige website.

Bekijk ook vooral het filmpje:


Link:
http://www.googleartproject.com/


Vooruit, nog een voorbeeldje:

 

5 opmerkingen:

  1. Geweldig! Ik had het ook al ontdekt en een beetje gegrasduind. Kom niet makkelijk meer naar musea, dus een mooie kans.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg! Ook goed voor het milieu, als je er niet stad en land voor afreist ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. DAt houd ik te goed voor een regendag. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat eerste beeld vind ik prachtig; van steen en toch zooo zacht - mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke tip zeg! Dat lijkt me ook leuk om met de kinderen te doen op een regenachtige woensdagmiddag.

    BeantwoordenVerwijderen