woensdag 1 september 2010

Kijken, kijken, niet kopen

Sinds ik bezig ben met consuminderen ben ik anders aan gaan kijken tegen de consumptiemaatschappij, de winkels en de reclameblaadjes. Ik vind het nog steeds heerlijk om reclamefoldertjes door te lezen.  Eerst kon ik heel hebberig worden van al die afbeeldingen en 'koopjes', en snelde ik de volgende dag naar de winkel om het snel te kopen. Want stel je voor dat het op was...

Nu word ik nog steeds wel hebberig tijdens het doorbladeren van folders ("oh, dat is leuk!" of "dat is handig!"), maar nu denk ik wel drie keer na, en besef dan dat het ergens onderaan in de kast terecht gaat komen en vervolgens ooit in de prullenbak. Het filmpje The Story of Stuff was wat dat betreft wel een eye-opener.

En weet je wat? Beseffen dat je het nĂ­et nodig hebt en je geld in je zak houden geeft een veel fijner gevoel dat het te kopen. :)

http://www.eco-logisch.nl/images_contentvlak/war6.jpg
(Tijdens de oorlog bespaarde men ook. Dit is een Engelse affiche uit WOII)

2 opmerkingen:

  1. Leuk, weer iemand die wakker is geworden (:

    Hoop nog veel van je te lezen. Interessant dat je oude Goden erbij haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de folders tegenwoordig ongelezen weggooi (vriendlief wil geen sticker, maar misschien komt die nog). Ik zie aan mijn kast wel wat ik nodig heb en ik kan bijvoorbeeld via Voordeelmuis kijken waar dat het voordeligst is. Daarnaast maak ik mijn lijstje gewoon aan de hand van de foldertjes van de Lidl en de C1000, die hier in de buurt zitten. Het scheelt me een hoop onnodige aankopen!

    BeantwoordenVerwijderen