maandag 30 mei 2011

Wat doen die luizen in mijn yoghurtdrank?

Ik heb laatst een leuke aflevering van De Keuringsdienst van Waarde teruggekeken op uitzending gemist. Het ging over het E-nummer E120. Het is de meest tot de verbeelding sprekend E-nummer, want het bestaat uit schildluizen. Om de precies te zijn de geperste achterlijfjes van vrouwelijke schildluizen. Andere namen voor E120 zijn karmijn, karmijnrood of cochenille.  


E120 is een rode kleurstof die wordt gebruikt om tomatensoep, fristi, yogho en andere rode vruchtenyoghurts te kleuren. Het zit ook in gekleurde (roze) muisjes en in roze glacékoeken.  De verpakkingen staan altijd vol met vrolijk gekleurde aardbeien, frambozen of bessen, maar als je op de achterkant kijkt en op het etiket leest wat er in staat, dan blijkt de drank maar uit 4% vruchten te bestaan. De rest is vooral water, melk en yoghurt plus diverse additieven waaronder E120.

De uitzending laat zien waar de schildluizen vandaan komen. Ze groeien op een speciale cactussoort in Zuid-Amerika, met name in Peru. 


Ze worden nog handmatig van de cactus afgeschraapt en geoogst. Dit zijn de schildluizen.



Een kilo E120 kleurstof bevat ongeveer 140.000 luizen. Per hectare kan ongeveer 300 tot 400 kilo luizen worden gewonnen. Tot slot wordt de kleurstof ook gebruikt voor diverse soorten verven en voor cosmetica, het zit bijvoorbeeld ook in lippenstift.

Hier zit de kleurstof in flessen, klaar om in diverse producten te worden verwerkt:


Omdat E120 uit insecten wordt gehaald, kan de kleurstof eigenlijk niet worden gebruiken door vegetariërs en veganisten. Apart dat het dan overal in zit!


Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik luizen in je eten eerst heel vies vond klinken. Maar nadat ik het filmpje heb gezien, vind ik het eigenlijk wel meevallen. Ik dacht: is dit het nou? Maken ze hier zo'n drukte om? Ik vind het erger klinken dan dat het in werkelijkheid is. 


Links:
Uitzending over E120

17 opmerkingen:

  1. Het klinkt inderdaad niet echt smakelijk, maar in feite is het natuurlijk gewoon een ingrediënt en gaat het maar om een deel, dat niet meer terug te leiden is naar die luis. Ik bedoel, het is niet zo dat je op luizen zit te kauwen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is er meer."Wat doet die placenta in mijn lippenstift"?". Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt inderdaad erg raar.
    Ik plaag mijn vriend wel eens als hij weer een roze koek zit te eten (is hij sinds zijn kindertijd verslaafd aan zo ongeveer): je zit nu luizen te eten. Trekt hij zich niets van aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel, ik blijf het tamelijk ranzig en vreemd vinden. Dat er puur voor het zicht (misleiding, want die rode kleur moet toch fruit voorstellen) luizen worden gebruikt. Alles dat je eet is terug te leiden tot een natuurlijk ingredient, als je het zo bekijkt. Wil niet zeggen dat het allemaal zo koosjer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig dat je er een logje over schrijft. Ik wist wel dat het in m&ms zat enzo. Maar vorige week maandag zat ik CSI New York te kijken en toen kwam die luis er ook in voor. Er komt een rode vloeistof uit die ze voor kleur in voeding gebruiken. Je kan de kleurstof ook gebruiken om te verven. Je moet er maar niet te veel over nadenken dat het allemaal in je eten zit. Stiekem ga je er nu toch meer op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet er maar niet te veel over nadenken dat het allemaal in je eten zit?
      Ben je gek?
      Zeker over nadenken en al die troep gewoon niet meer eten.

      Eet voedsel, geen voer!

      Verwijderen
  6. @ Blondy: wat grappig dat die luis ook in CSI zat! En ik krijg echt vaak te horen dat ik niet te veel moet nadenken wat er allemaal in ons eten zit. Maar ik vind het juist wel goed om er het één en ander over te weten.

    De kleurstof wordt inderdaad ook gebruikt voor verven, ja. De kleurstof wordt trouwens al in verf e.d. gebruikt sinds de 16e eeuw. Maar het is pas sinds kort kort dat het ook in voedsel zit. Of dat goed is of niet, daar kun je over twisten.

    @ Izerina: Ben ik even blij dat ik nooit lippenstift gebruik! Ik heb het spul niet eens.

    (Wat zou er in mascara zitten dan? hmmm)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb E120 even opgezocht in het boekje "Wat zit er in uw eten?" van Corinne Gouget (zie ook mijn logje getiteld: "E-nummertjes").

    Er staat: "Risico's: hyperactiviteit, astma, eczeem, slapeloosheid. Vervaardigd uit fijngemalen insecten of via een chemisch proces. De resultaten van onderzoek naar bijwerkingen op de lange termijn op het reproductieve systeem en de stofwisseling zijn tot nu toe niet beschikbaar. Mogelijk kankerverwekkende en mutagene stof. ZEKER VERMIJDEN VOOR KINDEREN."

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ EG: Oh, jee, ik leefde als kind zo'n beetje op fristi en yogho.

    Je vraagt je af wat je dan nog wel kan eten of drinken. Staat dat ook in het boekje?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer iets bijgeleerd ! - al denk ik niet dat nu alle vegetariërs produkten met deze E uit hun dieet moeten/gaan schrappen ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eigenlijk is het belachelijk, dat men hier luizen voor gebruikt. In de natuur zijn er ook vruchten te vinden, die van zichzelf een intens rode kleur hebben. Die kunnen ook gebruik worden, i.p.v. fijn geknepen luizen. Ik vind roze koeken ook heerlijk, maar ik ga ze voortaan zelf maken met een recept van smulweb. Daar wordt rode bessensap gebruikt voor de roze laag op de koek. En dat klinkt toch een heel stuk smakkelijker dan ik zit fijngeknepen luisjes te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Oryx: Nee, dat staat er nou weer net niet in. Nouja, zoveel mogelijk zelf maken en zoveel mogelijk vers. Er staat wel een lijst in met producten die je juist niet moet eten, omdat ze aspartaam en/of E621 bevatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En daarom mogen mijn kids nooit meer Fristi drinken. Arme kinderen... ;-)

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het ook hartstikke vies klinken. Waarom gebruiken ze daar luizen voor? Zou bietensap niet hetzelfde kleureffect hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk het niet, anders zouden ze het niet doen. Ik denk dat bietensap het meer (vaal/vaag) roodachtig maakt, en niet mooi roze?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo, nu ga ik even provoceren hoor. Als ik eerlijk ben, snap ik jullie negatieve reacties namelijk niet zo. Wat is nou het verschil tussen een stuk varken of een stuk luis? Dat het klein en kriebelig is? Dat maakt het voor mij niet persé 'vies' of zo. Waarschijnlijk geeft bieten- of bessensap een minder intense kleur of is ze minder kleurvast (ik bedoel dat de kleur altijd hetzelfde is). Het zal ook wel duurder zijn. Bovendien geeft bessensap sowieso nog een extra smaakje aan het product, dat de luis misschien niet meegeeft.
    Sorry, maar ik vind het niet zo'n probleem. Het enige waar ik moeite mee heb, is dat men de effecten van langdurige luizenconsumptie nog niet afdoende heeft onderzocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. drink nooooit meer fristi!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen